Αλκιβιάδου 185, Πειραιάς

 

 

  210 45 36 144

 

Ακολουθήστε Μας

No products in the cart.

No products in the cart.

No products in the cart.

Ξέρετε γιατί πρέπει να αλέθετε τους σπόρους chia;

Οι σπόροι chia είναι από τους πιο δημοφιλείς σπόρους τα τελευταία χρόνια, τόσο σε όσους ακολουθούν τη χορτοφαγία ή vegan διατροφή, όσο και γενικότερα σε όσους ψάχνουν διατροφική ισορροπία και εναλλακτικές του ρυζιού. Πρόκειται για μια φυτική τροφή πλούσια σε ολοκληρωμένη πρωτεΐνη, αλλά και σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, με περίπου το 75% των λιπαρών της να είναι καλά. Καταναλώνεται εδώ και εκατοντάδες χρόνια και είναι μια τροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά (οι μαύροι σπόροι είναι πιο πλούσιοι από τους λευκούς), φυτικές ίνες, πρωτεΐνη, μέταλλα και βιταμίνες Β. Είναι, λοιπόν, μια θρεπτική τροφή. Έχει, όμως, κάποια ειδικότερα οφέλη;

Οι ισχυρισμοί είναι πολλοί, αλλά θα πρέπει να είναι και αποδεδειγμένοι επιστημονικά για να ισχύουν. Ας δούμε, λοιπόν, βάσει ερευνών τι ισχύει, καθώς κυκλοφορούν πολλά. Υπάρχουν, για παράδειγμα ισχυρισμοί ότι μειώνουν το κοιλιακό λίπος σε… ποντίκια και το βάρος σε… κοτόπουλα. Τι γίνεται, όμως, να παρακάμψουμε τα ποντίκια και το κοτόπουλο και φάμε εμείς απευθείας σπόρους chia; Τι συμβαίνει αν προσθέτουμε 1-2 κ.γ. σπόρους chia στο γιαούρτι;

Μετά την κατανάλωση γιαουρτιού με chia, οι συμμετέχοντες ανέφεραν χαμηλότερα σκορ όσον αφορά την πείνα και τελικά λάμβαναν λιγότερες θερμίδες στο μεσημεριανό δυο ώρες αργότερα. Κι αν νομίζετε ότι αυτό οφείλεται στο ότι κατανάλωσαν λόγω των σπόρων chia περισσότερες θερμίδες, διευκρινίζεται ότι οι ερευνητές παρείχαν λιγότερο γιαούρτι για να εξισορροπήσουν τις περισσότερες θερμίδες από τους σπόρους. Τι συνέβη, λοιπόν, έπειτα από δυο ώρες;

Οι συμμετέχοντες δεν κατανάλωσαν απλά λιγότερο φαγητό, αλλά περίπου 25% λιγότερες θερμίδες μετά τους σπόρους chia. Ένα κουταλάκι του γλυκού έχει περίπου 50 θερμίδες, με τους συμμετέχοντες να καταναλώνουν σχεδόν 300 θερμίδες λιγότερες στο μεσημεριανό, που σημαίνει μείον 250 θερμίδες συνολικά. Σκεπτόμενοι λογικά, λοιπόν, αν προσθέσει κάποιος σπόρους chia καθημερινά στα σνακ του (1 κουταλάκι του γλυκού αρκεί), θα μπορούσε να χάσει βάρος. Τι λένε, όμως, οι έρευνες;

Σε τυχαιοποιημένη μελέτη, οι συμμετέχοντες κατανάλωναν 1 κ.σ. σπόρους chia δυο φορές την ημέρα πριν το πρώτο και το τελευταίο γεύμα, για 12 εβδομάδες και το αποτέλεσμα έδειξε ότι οι σπόροι… δεν προωθούν την απώλεια βάρους. Μην απογοητεύεστε, όμως, ακόμα.

Έχουμε δει με βάση τη βιβλιογραφία, ότι αν δώσουμε σε ανθρώπους μάφιν από ολόκληρους σπόρους λιναρόσπορου, δεν φαίνεται να απορροφούν όλα τα οφέλη σε σχέση με τα μάφιν με αλεσμένο λιναρόσπορο. Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και με τους σπόρους chia: αν καταναλώνετε ολόκληρους σπόρους για 10 εβδομάδες, δεν παρατηρείται αύξηση στα ωμέγα-3 μακράς ή βραχείας αλύσου. Αν, ωστόσο, καταναλώσει κάποιος την ίδια ποσότητα σε αλεσμένους σπόρους chia, τα επίπεδα ανεβαίνουν. Το πρόβλημα, λοιπόν, ίσως είναι ότι στο πλαίσιο της έρευνας, δόθηκαν ολόκληροι σπόροι chia στους συμμετέχοντες. Αυτό, λοιπόν, που χρειαζόταν ήταν μια μελέτη που να αφορά τους αλεσμένους σπόρους και την απώλεια βάρους κι έτσι οι ερευνητές έκαναν ακριβώς αυτό.

Στο πλαίσιο τυχαιοποιημένης μελέτης, δόθηκε στη μια ομάδα 2 κ.σ. αλεσμένοι σπόροι chia την ημέρα και στην άλλη φυτικές ίνες κυρίως από βρώμη, αναλύοντας μάλιστα η ποσότητα των φυτικών ινών να είναι η ίδια, ώστε αν υπήρχε κάπου απώλεια βάρους, να αποδιδόταν στο τρόφιμο. Πράγματι, όσοι κατανάλωναν τους αλεσμένους σπόρους έχασαν σημαντικά περισσότερο βάρος και μειώθηκε κατά πολύ η περιφέρεια της μέσης τους, που αποτελεί δείκτη κοιλιακού λίπους. Συν τοις άλλοις, μειώθηκαν και τα επίπεδα της CRP, ενός δείκτη φλεγμονής στον οργανισμό, κάτι που επίσης είναι άκρως σημαντικό.

Κάντε την αρχή σήμερα κιόλας, και προσθέστε αλεσμένους σπόρους chia στην καθημερινότητά σας, πάντα στο πλαίσιο μιας κατά βάση φυτοφαγικής διατροφής, που υπόσχεται να σας κάνει να χαμογελάτε μέσα κι έξω.

Πηγές
https://nutritionfacts.org/2022/06/14/grind-your-chia-seeds/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28646829/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28989578/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19628108/

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.