Αλκιβιάδου 185, Πειραιάς

 

 

  210 45 36 144

 

Ακολουθήστε Μας

No products in the cart.

No products in the cart.

No products in the cart.

Νέα έρευνα: πώς τα φρούτα και τα λαχανικά βελτιώνουν την ψυχική υγεία των παιδιών

1 min reading time

Κάποια παιδιά αγαπούν τα φρούτα και τα λαχανικά, άλλα όχι και τόσο, το σίγουρο είναι όμως ότι όλα τα τρώνε σε κάποιο βαθμό, γιατί όλοι οι γονείς γνωρίζουμε πόσο πλούσια σε βιταμίνες, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά είναι, άρα και πολύ ευεργετικά για την υγεία τους. Ως Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με εξειδίκευση στα αυτοάνοσα και μετεκπαίδευση στη φυτοφαγία, έχω πραγματοποιήσει πολλά σεμινάρια σε παιδικούς σταθμούς και με γονείς, τονίζοντας τη σημασία των τροφίμων αυτών στην παιδική υγεία και ανοσία, προτείνοντας πάντα τρόπους που θα τα βοηθήσουν να τα απολαύσουν. Ίσως έχουμε βρεθεί και σε κάποια από αυτά από κοντά.

Κι ενώ μέχρι τώρα, λοιπόν, είχαμε στο μυαλό μας ότι τα φρούτα και τα λαχανικά κάνουν καλό στο πεπτικό, στο ανοσοποιητικό, στον έλεγχο του βάρους, νέα έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει ότι είναι σημαντικά σε όλα τα παραπάνω, αλλά και στην ψυχική υγεία των παιδιών.

Η έρευνα ανέλυσε δεδομένα από  7570 παιδιά  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 1253 παιδιά πρωτοβάθμιας στο πλαίσιο της Norfolk Children and Young People Health and Well-being Survey κατά τον Οκτώβριο 2017 και μέτρησε τον συσχετισμό μεταξύ διατροφικών παραγόντων και ψυχικής υγείας.

Σε όρους ποιότητας διατροφής των συμμετεχόντων, αξίζει να σημειώσουμε ότι μόλις το 25,2% των παιδιών δευτεροβάθμιας και το 28,5% παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο πλαίσιο της έρευνας κατανάλωνε τις 5 μερίδες την ημέρα φρούτων και λαχανικών που συστήνονται, με το 9,8% και το 9,1% αντίστοιχα να μην καταναλώνει καθόλου φρούτα και λαχανικά. Το 21,1% των παιδιών δευτεροβάθμιας και το 1,7% των παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανέφεραν την κατανάλωση μόνο ενός ενεργειακού ποτού ή τίποτα για πρωινό. Ταυτόχρονα, το 11,4% των παιδιών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν κατανάλωνε μεσημεριανό.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μετά την προσαρμογή διαφόρων παραγόντων, η μεγαλύτερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σχετιζόταν σημαντικά με καλύτερη ψυχική υγεία. Καταναλώνοντας μόλις 2 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα σχετιζόταν με βελτίωση σε σχέση με τη μη κατανάλωση, ενώ όσα παιδιά κατανάλωναν 5 ή  περισσότερες μερίδες που είναι και το επιθυμητό, παρουσίαζαν ακόμη μεγαλύτερα οφέλη.

Η κατανάλωση πρωινού αντί για σνακ ή μίας μπάρας επίσης έδειχνε καλύτερα αποτελέσματα, ενώ η απουσία πρωινού με την κατανάλωση ενός ενεργειακού ή μη ροφήματος πάλι συνδεόταν με χαμηλότερους δείκτες ψυχικής υγείας. Η μη κατανάλωση μεσημεριανού σχετιζόταν επίσης με χειρότερη ψυχική υγεία, ενώ το ίδιο παρουσιαζόταν και στα παιδιά που κατανάλωναν σχολικά γεύματα αντί για σπιτικά. Τα ευρήματα ήταν παρόμοια για συμμετέχοντες μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Τα συμπεράσματα των επικεφαλής αναφέρουν ότι η διαφορά στην ψυχική υγεία μεταξύ παιδιών που καταναλώνουν τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά σε σχέση με αυτά που καταναλώνουν ελάχιστα ήταν ανάλογης κλίμακας με τα παιδιά που βιώνουν καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά τσακωμούς και βία στο σπίτι. Φυσικά, ο σχεδιασμός της μελέτης δεν μπορεί να αποδείξει τη σχέση αιτίας και επίδρασης, καθώς είναι σαν στιγμιότυπο για μια συγκεκριμένη περίοδο στο χρόνο, κάτι που σημαίνει ότι η κακή ψυχική υγεία μπορεί να σχετίζεται συνολικά με λιγότερο υγιεινές επιλογές.

Ωστόσο, τα δεδομένα αυτά ευθυγραμμίζονται με αυτά από μελέτες ενηλίκων, με πρόσφατη μετα-ανάλυση 62 μελετών να φανερώνει καλύτερη ψυχική υγεία σε όσους καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά.

Μαζί, λοιπόν, με την αγάπη και τις αγκαλιές σας, δώστε στα παιδιά σας φρούτα και λαχανικά καθημερινά σε μεγάλες ποσότητες, για περισσότερα χαμόγελα!

Πηγή
https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/08/27/bmjnph-2020-000205