Αλκιβιάδου 185, Πειραιάς

 

 

  210 45 36 144

 

Ακολουθήστε Μας

No products in the cart.

No products in the cart.

No products in the cart.

Διατροφή και ορμόνες: τι πρέπει να ξέρετε

Οι ορμόνες παίζουν σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των περισσότερων λειτουργιών του οργανισμού μας, ψυχικών και σωματικών. Ουσιαστικά, ταξιδεύουν μέσω του αίματος στα όργανά μας για να ρυθμίσουν σημαντικές λειτουργίες, που αφορούν την ανάπτυξη, τη γονιμότητα, τον μεταβολισμό, τη διάθεση, το στρες, τη θερμοκρασία του σώματος. Οι ορμόνες που συνήθως παρουσιάζουν ανισορροπία πρώτα είναι η κορτιζόλη και η ινσουλίνη, με επίδραση τόσο σε άντρες, όσο και σε γυναίκες. Ωστόσο, οι γυναίκες μπορεί να παρατηρήσουν ανισορροπίες στα επίπεδα οιστρογόνων και προγεστερόνης, ενώ οι άνδρες μπορεί να εντοπίσουν ανισορροπία στην τεστοστερόνη.

Όπως καταλαβαίνετε μια ορμονική ανισορροπία μπορεί να προκαλέσει από μικρή έως μεγάλη δυσλειτουργία στον οργανισμό μας και προκύπτει όταν κάποια ορμόνη στο αίμα βρίσκεται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό από τον επιθυμητό. Κι όπως βλέπω συνέχεια ως διαιτολόγος-διατροφολόγος με εξειδίκευση στα αυτοάνοσα και μετεκπαίδευση στη φυτοφαγία, από ανθρώπους που με επισκέπτονται, η ορμονική ανισορροπία είναι πολύ συχνή και ιδιαιτέρως συχνή μεταξύ των ατόμων που ακολουθούν δυτικού τύπου διατροφή, πλούσια σε κρέας, λιπαρά, ζάχαρη.

Πώς μπορεί να επιδράσει αρνητικά η δυτικού τύπου διατροφή
Καταρχάς, να πούμε ότι η δυτικού τύπου διατροφή είναι η διατροφή που ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό ο δυτικός κόσμος, πλούσια σε επεξεργασμένες τροφές, ζάχαρη, τρανς λιπαρά, τεχνητά χρώματα και γεύσεις, κρέας, αμυλώδεις υδατάνθρακες, δηλαδή με μεγάλο θερμιδικό περιεχόμενο και πολύ μικρή διατροφική αξία. Η τακτική κατανάλωση όλων των παραπάνω, με πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα και fast food γεύματα μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία και σημαντικά ποσοστά λίπους στο σώμα, κάτι που με τη σειρά του επηρεάζει τα επίπεδα ορμονών του σώματος. Το κόκκινο κρέας, για παράδειγμα, περιέχει υψηλές ποσότητες κορεσμένων και υδρογονωμένων λιπαρών, που είναι ανθυγιεινά λιπαρά για τον οργανισμό μας, και η υψηλή κατανάλωσή του μπορεί να αυξήσει την παραγωγή οιστρογόνων στον οργανισμό. Συν του ότι το κρέας περιέχει υψηλά επίπεδα πρόσθετων ορμονών και αντιβιοτικών τα οποία παίζουν επίσης ρόλο στα οιστρογόνα. Ένα υψηλό ποσοστό λίπους στο σώμα μπορεί να επηρεάσει πολλές σημαντικές διεργασίες στον οργανισμό, ειδικά ινσουλίνη, κορτιζόλη, οιστρογόνα και τεστοστερόνη. Κι όταν αυτές οι ορμόνες βγαίνουν εκτός, τότε αρχίζουν συμπτώματα όπως κατάθλιψη, άγχος, μούδιασμα, δυσκοιλιότητα και ταχυκαρδία.

Πώς μπορείτε να εξισορροπήσετε τις ορμόνες
Ευτυχώς, όλα μπορούν να πάρουν μια σωστή κατεύθυνση και να διορθωθούν, ώστε να ανακουφιστούν τα συμπτώματα, με τον πιο φυσικό τρόπο: αλλαγή στη διατροφή. Μια διατροφή χαμηλή σε χοληστερόλη, ζάχαρη, αλάτι και καφεΐνη, συνδέεται με μειωμένα περιστατικά ορμονικής ανισορροπίας, ενώ αντίθετα, μια τυπική δυτικού τύπου διατροφή παρουσιάζει αύξηση των περιστατικών ορμονικών διαταραχών.

Αν και είναι πρωτίστης σημασίας να συμβουλευτούμε έναν γιατρό ή ειδικό επαγγελματία υγείας, είναι σημαντικό να δώσουμε έμφαση και στην κατάλληλη διατροφή, με καθοδήγηση από ειδικό. Μια ισορροπημένη διατροφή και τρόπος ζωής μπορεί να βελτιώσει την ορμονική υγεία και τα συμπτώματα.

Τροφές που βοηθούν
Μούρα: Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά που ωφελούν τον εγκέφαλο και το ανοσοποιητικό, ενώ καταπολεμούν τα συμπτώματα του προεμμηνορυσιακού συνδρόμου και μας βοηθούν να απαλλαχθούμε από τη βλαβερή περίσσια οιστρογόνων. Συν τοις άλλοις, τα φυτοχημικά στα μούρα, όπως η κουερσετίνη, το ελλαγικό οξύ και η ρεσβερατρόλη προστατεύουν έναντι του καρκίνου του μαστού, λόγω της ιδιότητάς τους να εξισορροπούν τις ορμόνες.

Φακές: Οι φακές είναι από τις πιο οικονομικές και θρεπτικές τροφές, εξαιρετικές για την πρόληψη συμπτωμάτων προεμμηνορυσιακού συνδρόμου. Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β6, η οποία παίζει ρόλο στην παραγωγή σεροτονίνης, ενός νευροδιαβιβαστή που εμπλέκεται στη ρύθμιση της διάθεσης και της όρεξης. Οι φακές είναι επίσης μια καλή πηγή σιδήρου, ο οποίος συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης προεμμηνορυσιακού συνδρόμου λόγω της θεωρητικής επίδρασής τους στη σεροτονίνη και το GABA (γ-αμινοβουτυρικό οξύ, ένα αμινοξύ  που θεωρείται ανασταλτικός νευροδιαβιβαστής) στον εγκέφαλο.

Ηλιόσπορος: Είναι ιδανικό σνακ όποτε ανανζητάτε κάτι αλμυρό και περιέχουν πολλά θρεπτικά οφέλη που θα σας βοηθήσουν να ανακουφίσετε τα συμπτώματα του προεμμηνορυσιακού συνδρόμου. Είναι πλούσιος σε βιταμίνη Ε, βιταμίνες Β, χαλκό, σελήνιο και μαγνήσιο, με την περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες Β, χαλκό και μαγνήσιο να είναι ιδιαίτερης σημασίας όσον αφορά την καταπολέμηση του προεμμηνορυσιακού συνδρόμου. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην επίδρασή τους στην παραγωγή νευροδιαβιβαστών όπως η σεροτονίνη και το GABA που εμπλέκονται στους ορμονικούς μας κύκλους.

Πηγή
https://www.onegreenplanet.org/natural-health/how-the-western-diet-causes-hormonal-imbalance-and-3-hormone-balancing-foods/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.