Πώς οι υγιεινές συνήθειες βοηθούν στον Συστηματικό Ερυθηματώδη Λύκο

Ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος είναι ένα αυτοάνοσο φλεγμονώδες νόσημα της οικογένειας των ρευματικών παθήσεων, στο οποίο προσβάλλονται αρθρώσεις και διάφορα όργανα του σώματος όπως δέρμα, νεφρά, πνεύμονες, καρδιά, όπως επίσης και το αίμα, αλλά και το νευρικό σύστημα. Τα δερματικά εξανθήματα σε σχήμα πεταλούδας είναι χαρακτηριστικά σε μάγουλα και μύτη, ενώ παρατηρείται κόπωση και κακουχία, απώλεια μαλλιών, θρομβώσεις, φλεγμονές κ.ο.κ.

Όσοαν αφορά τις περισσότερες χρόνιες παθήσεις γνωρίζουμε ότι οι καθημερινές υγιεινές συνήθειες μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισής τους. Ωστόσο, σχετικά με τα αυτοάνοσα νοσήματα, οι αναφορές είναι λιγότερες, εν μέρει λόγω του ότι είναι πιο χαμηλός ο επιπολασμός. Παρ’ όλ’ αυτά, η εμφάνιση αυτοάνοσων νοσημάτων ολοένα και αυξάνει και είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν οι υγιεινές συνήθειες στη μείωση του κινδύνου, ατομικά και συνολικά.

Σε πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Arthritis and Reumatology αξιοποιήθηκαν τα ευρήματα από δύο μελέτες κοορτής στις οποίες συμμετείχαν 185.962 γυναίκες με 203 περιπτώσεις διάγνωσης Ερυθηματώδους Λύκου στη μελέτη παρακολούθησης. Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που αναφέρει τον αντίκτυπο ενός συνδυασμού παραγόντων υγιεινής ζωής σε σχέση με τη συχνότητα εμφάνισης του εν λόγω αυτοάνοσου νοσήματος. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τον ίδιο ορισμό της «υγιεινής ζωής» με τις προηγούμενες μελέτες –το HLIS (healthy lifestyle index score), που περιλαμβάνει αποχή από το κάπνισμα, φυσιολογικό δείκτη μάζας σώματος, μέτρια κατανάλωση αλκοόλ (5γρ./ημέρα ή περισσότερο), φυσιολογική φυσική δραστηριότητα ισοδύναμη με 30 λεπτά γρήγορο περπάτημα την ημέρα και υγιεινή διατροφή. Θετικοί βαθμοί σύμφωνα με το AHEI (Alternative Healthy Eating Index) δόθηκαν στην κατανάλωση ολόκληρων φυτικών τροφών και τροφών πλούσιων σε ωμέγα-3, ενώ αρνητικοί βαθμοί δόθηκαν στην κατανάλωση κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος και επεξεργασμένων τροφών.

Σε follow-up που έγινε σε 10,8 χρόνια, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσο περισσότερο ακολουθούσε κάποιος έναν υγιεινό τρόπο ζωής (και άρα παρουσίαζε υψηλότερο HLIS), τόσο μικρότερος παρουσιαζόταν ο κίνδυνος να παρουσιάσει κάποιος Ερυθηματώδη Λύκο. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, φάνηκε ότι αν οι συμμετέχοντες υιοθετούσαν τουλάχιστον 4 υγιεινές συνήθειες, ο κίνδυνος μειωνόταν περισσότερο από 50%, που σημαίνει ότι ο τρόπος που διαμορφώνουμε την καθημερινότητά μας μέσω διατροφής και διαφόρων συνηθειών μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην προστασία μας από το εν λόγω αυτοάνοσο.

Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, σύμφωνα με τις υποθέσεις των επικεφαλής είναι ότι οι υγιεινές συνήθειες αποτελούν παράγοντες που συμβάλλουν στη μείωση του κινδύνου λόγω μείωσης της φλεγμονής, του οξειδωτικού στρες, της πρόληψης βλαβών του DNA, της υποστήριξης του ανοσοποιητικού και της θετικής επίδρασης στην γονιδιακή έκφραση.

Όσον αφορά την κατανάλωση αλκοόλ σε «μέτρια» επίπεδα ως μέρος μιας υγιεινής ζωής, θα χρειαστεί να είμαστε λίγο επιφυλακτικοί όσον αφορά την πρόληψη αυτοάνοσων παθήσεων, ενώ όσον αφορά την πρόληψη καρκίνου δεν υπάρχει ασφαλές όριο. Λόγω των εθιστικών ιδιοτήτων του μπορεί πολύ εύκολα να μας οδηγήσει σε υπερκατανάλωση με πολλαπλούς κινδύνους και φυσικά επιδείνωση συμπτωμάτων σε αυτοάνοσες παθήσεις. Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι οι χρόνιες παθήσεις που σχετίζονται με το αλκοόλ βρίσκονται συνεχώς σε αύξηση.

Ας κρατήσουμε, λοιπόν, ότι τα ευρήματα της νέας μελέτης είναι αξιοσημείωτα και ότι μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο συμπτωμάτων του Συστηματικού Ερυθηματώδους Λύκου με τον πιο απλό και φυσικό τρόπο, με καθημερινές αλλαγές στη διατροφή, τον ύπνο, τη φυσική δραστηριότητα που μπορούν να μας ωφελήσουν συνολικά και ειδικά.

Πηγή
UK Plant-based Health Professionals https://shireenkassam.medium.com/review-of-the-weeks-plant-based-nutrition-news-22nd-august-2021-346c009c1c6d

https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIRCULATIONAHA.117.032047

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *